9 věcí, které nepodcenit ve strategii online marketingu v roce 2023

13/1/2023

Ačkoliv covidová léta i stávající zdražování významně zasahuje i do kupní nálady spotřebitelů, vaše úsilí věnované online marketingu nesmí usnout na vavřínech. Sepsali jsme pro vás pár podnětů, které byste měli zakomponovat do vaší online strategie v roce 2023. 

1. Natáčejte krátká videa

Používání videí pro online marketing v posledních letech dramaticky roste. Statisticky totiž pomáhá zvyšovat návštěvnost stránek a zlepšit pozice ve vyhledávačích. Díky vizuálnímu obsahu a zvukovým prvkům dokáže video potenciální zákazníky lépe vtáhnout do děje, vyvolat potřebné emoce a představu o nabídce. To vše zvládne během kratší doby než jiné typy obsahu. 

Jaká videa točit? Krátká a úderná. Máte zhruba 3 vteřiny na zaujetí uživatele – ty rozhodují, zda bude sledovat video dále. Nebuďte rozvláční, používejte rychlé prostřihy a hudební podkres pro vyvolání atmosféry. Hlavně buďte autentičtí, nebažte po dokonalosti. Pro vaše sledující potřebujete zůstat uvěřitelní. Zapojte Reels na Instagramu i Facebooku i videa na TikToku a využívejte jejich potenciál pro všechny typy obsahu – vzdělávání i prodej, zábavu i informování.

88 % lidí tvrdí, že je ke koupi produktu nebo služby přesvědčilo video nějaké značky. (zdroj: Wyzowl)

2. Spolupracujte s relevantními influencery

Influencer marketing je pojem sám o sobě a nezahrnuje pouze spolupráci s internetovými celebritami se statisíci sledujícími na sítích. Vyzkoušejte spolupráci s nano a mikro influencery (mezi 1000 a 5-10000 sledujícími). Před navázáním spoluprací si vyžádejte aktuální statistiky, abyste znali průměrné dosahy obsahu, míru zapojení (engagement rate) a hrubou demografii uživatelů, kteří reagují na obsah. Samozřejmě vyhodnocujte také výstupy po spolupráci. 

Zmiňovaný formát Reels a vzestup TikToku dává influencerům nové kreativní způsoby, jak přistupovat ke sponzorovanému obsahu. Jejich videa se uživatelům snáze konzumují a baví také algoritmy sítí, díky kterým se váš obsah dostane k ještě více potenciálním kupujícím. Bavte se proto s influencery o spolupráci i s ohledem na dostupné formáty komunikace, které ovládají.

Návratnost investic do influencer marketingu je ve skutečnosti 11x vyšší než u některých typů digitálního marketingu, jako je například bannerová reklama. (zdroj: Shopify)

3. Rozšiřte svou prezentaci na další sociální sítě

Pandemie rapidně rozšířila vliv sociálních médií a udělala z relativně málo významné nákupní platformy důležitý kontaktní a prodejní bod se zákazníky. Facebook Messenger prosazuje svou roli v zákaznickém servisu, nakupování prostřednictvím Marketplace nebo funkcionalit v rámci Instagramu už také dávno nelze opomíjet... 

Nespoléhejte pouze na vybrané sítě. Dávají pro vás smysl videa na TikToku nebo Youtube? A co vizuální galerie a prodej prostřednictvím Pinterestu? Nebo vyzkoušíte reklamu na herní platformě Twitch, která jen v ČR vykazuje návštěvnost přes jeden milion uživatelů měsíčně? Zhodnoťte, které sítě mohou mít výhledově význam pro vaše podnikání. Náklady na rozšíření komunikace nemusí být na začátku vysoké, ale musíte mít jasnou představu, čeho chcete dosáhnout. Testujte.

56 % spotřebitelů začalo po vypuknutí pandemie využívat k nákupu více sociální sítě. 55 % stávajících zákazníků značek preferuje online kanály i v rámci komunikace se společnostmi. (zdroj: Salesforce)

4. Vyzkoušejte livestream 

V roce 2021 Instagram představil službu Live Shopping, která umožňuje nakupovat produkty rovnou prostřednictvím živého vysílání (Instagram Live). Tento trend světově velmi rychle roste. Zajímavý je například i ve spojení s influencery, kteří v rámci streamování představí konkrétní produkt s možností přímého nákupu. Vysílat živě proto nemusíte vy sami, ale můžete využít prostředníky, kteří jsou v rámci videí pokročilými a pro spotřebitele také uvěřitelnými a přijímanými uživateli. Představení značky nebo přímo prodej tak může být pojatý velmi nenásilnou formou. Livestream můžete vyzkoušet také na dalších kanálech. V B2B komunikaci například na síti LinkedIn. Jděte tam, kde je vaše cílová skupina.

80 % spotřebitelů dává přednost sledování živých videí značky před čtením blogu. (zdroj: Livestream)

5. Naplánujte strategii pro newslettery

Uživatelé jsou na svá osobní data stále citlivější a stupňuje se také jejich ochrana. Své kontakty budou ochotni sdílet pouze s firmami, kterým věří. Očekávaný konec cookies třetích stran v Google zároveň ztíží cílení na zákazníky prostřednictvím reklam. Je proto potřeba posílit kanál, který umožní sbírat data z první ruky a samozřejmě se souhlasem. 

V e-mailové konverzaci se zaměřte především na personalizaci – oslovujte jménem, přejte k narozeninám/svátkům, oslovujte cílenou nabídkou na základě předchozího nákupu. Pište chytlavé předměty zpráv, které se vyvarují klišé, jsou relevantní k obsahu zprávy, využívají humor nebo personalizované podněty a vzbuzují zvědavost. Nezapomeňte také aktualizovat vaše kontakty a případně smazat neaktivní adresy. 

V neposlední řadě zapojte e-maily do vaší omnichannel marketingové strategie. V kombinaci s dalšími kanály, jako jsou sociální média nebo marketing ve vyhledávání, může e-mail podpořit zapojení a budování loajality zákazníků v letošním roce. 

Odvětví související s hobby spotřebitele mají open rate (míru otevření zprávy) okolo 27 %. Pro srovnání, ostatní marketingové a reklamní e-maily mají míru otevření okolo 17 %. (zdroj: Mail Munch)

6. Udělejte si pořádek na webu a e-shopu

Důraz na organiku dává význam dlouhodobě a narůstá. Řeč je zde o optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Zaplatit si reklamu dnes s trochou umu umí totiž každý, ale dát si práci s úpravou stránek a e-shopu tak, aby byly srozumitelné nejen pro zákazníky, ale také pro vyhledávače, které následně budou obsah doporučovat i bez placené podpory, to bývá větší oříšek, který mnoho podnikatelů odkládá. Teď je čas to změnit. Přečtěte si více tipů pro SEO. Věnujte také pozornost nastavení a aktualizaci informací, které na webu nebo e-shopu uvádíte. Pozor dejte nejen na pravidla pro získávání souhlasu/cookies, ale také na zobrazované kontakty.

49 % marketérů uvádí, že organické vyhledávání má nejlepší návratnost investic ze všech marketingových kanálů. (zdroj: Search Engine Journal)

7. Pokračujte v blogování

Firemní blogy jsou stále dobrou zásobárnou rad a nápadů pro potenciální i stávající zákazníky, ale také jedním ze zdrojů informací pro vyhledávače. Obsah musí mít v prvé řadě hodnotu pro čtenáře a na první pohled musí vyvolat zájem o přečtení. Čtenáři nicméně věnují stále méně pozornosti psanému textu. Přeskakují, vybírají si, co budou číst. Je důležité se odlišit kvalitními citacemi, médii, zajímavými daty nebo postřehy autorit v oboru. Využívejte krátké odstavce, mezititulky, obrázky, infografiky, videa… členitost. Udělejte si plán témat, která zvládnete v průběhu roku připravit na váš blog a která budou konzistentní s tím, co děláte. Nastavte si také komunikační styl, jakým budete psát. 

73 % lidí přiznává, že příspěvky na blozích jen prochází, zatímco 27 % je pročítá důkladně celé. (zdroj: HubSpot)

8. Zkvalitněte online zákaznickou podporu

Pandemie, válka, rostoucí ceny vstupů školí většinu odvětví, a proto byste neměli servis zákazníkům podceňovat. Zákaznická podpora by měla být konzistentní napříč všemi kanály, které využíváte. Pro zákazníka není nic více frustrujícího než nedostatečná schopnost firmy reagovat na jeho požadavky. Kupující se o negativní zkušenost totiž podělí spíše než spotřebitel, který u vás zatím nenakoupil a získat nové zákazníky, pokud nejste jednorožec ve vašem oboru, je násobně dražší než si udržet stávající klienty. Platilo to vždy a v této době dvojnásob. 

Věnujte čas revizi často kladených otázek (FAQ) a dalších informací pro zákazníky, které se týkají například doby doručení zboží nebo způsobů přepravy. Pročítejte denně komentáře a zprávy na sociálních sítích, reagujte na ně. Nabídněte zákazníkům důvody, proč s vámi mají zůstat a případné prodlevy či výpadky v dodávkách komunikujte proaktivně. Rozhodně nečekejte, až se ozvou sami.

54 % potenciálních zákazníků se při nákupu rozhoduje na základě zákaznického servisu. (zdroj: Zendesk)

9. Zapojte do strategie podcasty

Poslechovost podcastů napříč platformami narůstá. Otevírá se tak nová zajímavá příležitost, jak oslovit publika i s poměrně specifickými zájmy, ať už jde o investování, manažerská témata nebo rodičovství. Nemusíte se přitom soustředit přímo na budování vlastního kanálu. Můžete využít spolupráce s již zavedenými streamery, kteří například výměnou za sponzoring představí váš produkt v recenzi nebo vás pozvou jako hosta do pořadu. Přistupujte však k podcastům v první řadě jako k edukačnímu nebo zábavnému kanálu. Prodejní nabídka není nic, co byste zde měli tlačit. Pokud budou podněty zajímavé, posluchači si rádi produkt a další informace dohledají.

53 % posluchačů, kteří poslouchají podcasty 5 a více hodin týdně, souhlasí s tím, že mají pozitivnější názor na značky, pokud je slyší inzerovat ve svých oblíbených podcastech. (zdroj: Edison Research)

Testujte, zkoušejte, a hlavně měřte výsledky! Pokud potřebujete pomoci s komplexním nastavením strategie a získat přehled nad tím, co je konkrétně pro vaši značku vhodná cesta, jsme tu pro vás.