Co bych si přála vědět, než jsem napsala svůj první headline a vy to můžete zjistit hned

12/3/2021

Ač se to možná na první pohled nezdá, copywriting je vlastně multioborová disciplína. Začínáte s ním zpravidla proto, že cítíte, že máte ke svému rodnému jazyku obzvlášť vřelý vztah. Tuto lásku ve vás pravděpodobně zasela už vaše učitelka českého jazyka na základní škole. A nebo také skutečnost, že jste vždycky nejraději trávili většinu času ve světech uvnitř knih. Náklonnost k jazyku v průběhu let jistě podpořilo také to, že jste si celkem bez problémů osvojili pravidla českého pravopisu. Což se v některých kolektivech ukázalo dokonce jako superschopnost, zvlášť pokud jste v pravou chvíli nonšalantně použili správný tvar přechodníku.

Postupem času jste tak logicky dospěli k rozhodnutí tuto svoji schopnost monetizovat. Jenže ouha, střet s realitou vám velmi brzy odhalí, že psát gramaticky správně, vtipně a zábavně a umět používat internetovou jazykovou příručku, zdaleka nestačí. Aby z vás byl opravdu dobrý digitální copywriter, musíte chtě nechtě ovládnout alespoň základy marketingu, pochopit řeč vyhledávačů, proniknout do tajů placeného obsahu, a k tomu mít v malíčku psychologii a chování lidí, trochu grafiku i poslední trendy ve tvorbě webových stránek a kýho výra kdo ví, co ještě.

Naštěstí všude najdete bezpočet užitečných pouček, kterými se řídit, co jak psát, či nepsat. A tenhle článek je jedna z nich. Věnuje se totiž té hlavní, nejviditelnější a se psaním snad nejčastěji skloňované disciplíně - psaní titulků, neboli headlinů aka nadpisů.

Proč je titulek král

Tak tedy. Víme, že lidé na internetu nečtou. Na internetu se chtějí bavit nebo řešit nějaký svůj problém. Rozhodně si neotevírají Google nebo Seznam s vidinou toho, že si udělají chvilku pro sebe, a do nějakého článku se příjemně začtou. Texty spíš rychle procházejí, nebo dokonce skenují. A tak když je hned nezaujmete titulkem, jinou šanci už zkrátka nedostanete.

Právě proto od profesionálů tak často uslyšíte radu, abyste se při psaní headlinů inspirovali bulvárem. Bulvár totiž tuhle dovednost ovládá přímo mistrně. Schválně si vzpomeňte, kolikrát jste se už začetli do článku jenom podle nadpisu, abyste v půlce zjistili, že je vlastně úplně o něčem jiném (v lepším případě), nebo úplně o ničem.

Na titulku zkrátka úspěch vašeho článku stojí. A tím také počet čtenářů, návštěvníků webu, sdílení či konverzí. Profesionálové mu proto klidně věnují mnohem větší pozornost, než samotnému textu. Někteří doporučují nechat si jeho psaní až úplně nakonec a všichni se shodují, že jeho tvorbu rozhodně nesmíte uspěchat. Není proto divu, že je to tak žádaná disciplína.

Nahodťe copywriterskou udičku

Titulek bude vlastně taková výkladní skříň vašeho článku. Bude se zobrazovat například v archivu blogových článků, na homepage webu jako odkaz, v příspěvcích na sociálních sítích, které budete sdílet a samozřejmě ve vyhledávačích.

Proto k němu rozhodně nikdy nepřistupujte jako k zadání slohové práce ve škole, kdy jste nadpis opsali ze zadání a soustředili se na hlavní text. Čtenáři nejsou vaše učitelka a obsah je nezajímá, pokud je nenalákáte natolik, aby je zajímat začal. Nadpis Co jsem dělal o prázdninách nikoho neohromí. Ale 5 věcí, které si z letošních prázdnin budu pamatovat až do konce života, to už zní jako něco, co by si většina z nás alespoň rozklikla.

Uhoďte hřebíček na headline

Ale nezoufejte, i když je psaní headlinů tolik exponovaná disciplína, stejně jako na jiné dovednosti i na psaní titulků existují osvědčené fígle, kterými se můžete řídit, když už nevíte kudy kam.

Na prvním místě rozhodně stojí titulky, které vyvolávají dojem, že vám autoři pomohou vyřešit nějakou problematickou situaci, kterou sami dobře znají, nebo že vám poskytnou užitečný návod. Zkrátka, čtenář má pocit, že ze čtení článku získá nějaký benefit. Co třeba Víme, jak si užijete ty nejlepší prázdniny, aniž byste vytáhli paty z Prahy. I kdybyste plánovali léto v Toskánsku, tak pár tipů na zajímavá místa se vám vždycky hodí.

Dobrou službu vám taky udělá otázka, která rovnou čtenáře vtáhne do děje. Pokud se ho zeptáte, zda ví jak, kdy, kde atd. navazujete s ním vlastně dialog. Ten si rovnou v hlavě říká, aha, tak to mi tedy prozraďte, jak na to. Mohlo by to vypadat třeba jako Přemýšlíte, kam letos vyrazit na prázdniny s omezeným rozpočtem? No řekněte, kdo by nestál o to zjistit, co podniknout téměř bez peněz.

A samozřejmě osvědčená čísla. Ne, k dobrému titulku vám nepomůže numerologie. Ale čísla zkrátka pozornost lidí přitahují. Proto všude najdete návody na 5, 7 nebo 10 věcí, které se mají dělat tak či jinak. Článek 10 atrakcí, které jsou o prázdninách v Praze zadarmo pár čtenářů určitě naláká.

A pokud už si troufáte trochu víc, nebojte se zapojit dříve zmiňované triky bulváru. A svoje čtenáře trochu provokovat nebo v nich vzbudit zvědavost. Co byste říkali třeba na článek Prázdniny, o kterých se moje máma nikdy nesmí dozvědět. Zní to tajemně, že? Co se asi tak mohlo stát? A vaše mysl si už pomalu spřádá příběhy. Přesně tak, jak to autor zamýšlel.

Nakonec už vám nezbývá než experimentovat a zkoušet, co bude fungovat nejlépe vaší firmě, či klientovi. Nebojte se vyzkoušet headlinů i několik a otestovat je na rodině či mezi kolegy. Schválně, který titulek je váš osobní masterpiece?