Balení produktů z e-shopu je věda se špetkou alchymie. Své o tom věděla i hlavní hrdinka Anne Hathaway alias Jules ve filmu Stážista, kde úspěch její firmy z velké části vystavěla právě díky perfektnímu packingu a dokonalému klientskému servisu. Jak nevypadat před zákazníky jako balík a zaujmout, vám představíme v následujících řádcích.
Dříve bylo prioritou dostat balík z bodu A do bodu B, ideálně za co nejméně dní. Následně se přidala potřeba, aby to bylo za co nejméně peněz. A s tím přišel i rozmanitý výběr dopravců.
Zásadní úder v zasílání produktů nám naštědřil corona virus. Tak trochu jsme se rozmazlili díky unboxing videím a nároky ohledně posílání zásilek se na straně zákazníků i nadále nabalují jako sněhová koule.
Proto byste si měli položit tyto otázky:
- Co uvidí zákazník, když převezme balíček od vás?
- Jaký na něj uděláte první dojem?
- Jaké emoce prožívá při rozbalování produktů?
- Bude si to pamatovat?
- A proč by si to měl chtít s vámi zopakovat?
50 odstínů hnědé
Nemusí být nuda! Pokud vaši krabici bude zdobit vlastní originální potisk, papírové lepicí pásky s vaším logem či samolepka, rozhodně zaujmete víc, než balík, který dorazí v těsném sevření izolepy doplněným pelmelem zásilkových lístků. Nápis může mimo jiné obsahovat i informativní sdělení pro dopravce s milými pokyny k přepravě (např. Prosím, nepřevracej mě! Pozor, mám křehkou duši! atp). Pro ještě větší bezpečí doporučujeme dvojité dno a pokud je to potřeba, tak i kvalitní karton, který zboží spolehlivě ochrání i při ostré manipulaci doručovatelů a před vlhkostí.
Jako ze škatulky
Obalový materiál volte podle obsahu, který posíláte. Na křehký produkt bude vhodná pevná, klidně i pětivrstvá krabice, naopak oblečení můžete poslat v papírové klopové obálce s vnitřní fólií nebo speciální plastové tašce určené pro zásilky. Dnešní trh skýtá nepřeberné množství obalů, které budou přesně sedět produktům, které zasíláte.
Aby vše došlo bez újmy, zaměřte se také na kvalitní lepicí pásky, které balík udrží v neporušeném stavu. Lepení pásek způsobem do kříže zásilku zpevní a pokud je nutné balík jistit i na rizikových místech, přelepte spoje na hranách krabice. I tady se pečlivě zamyslete nad volbou materiálu a zvažte vlastní potisk.
Musí to sedět
Velikost balíku by měla být přímo úměrná velikosti produktu, který posíláte. A je pro to hned několik důvodů:
- Čím větší krabice oproti produktu, tím větší šance znehodnocení.
- Pokud zvolíte vhodnou velikost, snížíte tak náklady na přepravu, ale i riziko vratek ze strany přepravců, ale i zákazníků.
- Čím větší krabice, tím více padne fixačního materiálu, který spolkne pozornost obsahu balíku.
- Jestli balíček míří do výdejny balíků, nikoho nepotěší vláčet obrovskou krabici, pokud očekává malý produkt.
Krabice na míru bez nutnosti předzásobení nabízí dnes už mnoho firem.
Pokud nevíte, jak to celé pojmout a kde se inspirovat, mistrem na velikost krabic a zvolené výplně je Ikea, která proslula svým konceptem plochého balení.
Naplňte ho výplní
Velikost obalu hraje zásadní roli. Neměli byste zákazníkovi vzduch v obří krabici s letáky, skartovanými papíry nebo pelmelem fólií, co vám zbyly a zahltit jej tak hromadou odpadu. Zabalení zboží, včetně výplní, prezentuje vaši firmu a může ovlivnit pocitově hodnotu výrobků, proto byste jej neměli odbýt a snažit se na něm ušetřit.
Volný prostor můžete fixovat elegantně pomocí dřevité vlny či kartonových hoblin, které působí hezky, jsou ekologické a mohou být v barvě, kterou si vyberete. Stejnou roli zastanou i vzduchové či pěnové polštářky a fólie. Deformační zóna chránící produkty při přepravě nemusí být nikterak přehnaně velká, u křehkého výrobku 3-5 cm z každé strany bohatě postačí, u měkkoušů to může být ale i méně.
Považujte si, hýčkejte, pečujte
I rozbalování zboží je součástí nákupního procesu a proto zvažte, co zákazník uvidí jako první po otevření. Je to salát produktů a obalů zmítajících se uvitř krabice? Nebo naopak si dáváte záležet i na pořadí průvodních listů a letáků, které posíláte, viditelně označíte, kde má zákazník balík rozstřihnout a pojistíte se tak, že uvidí obsah přesně tak, jak jste mu jej důmyslně při balení naservírovali.
Pro takové účely můžete pořídit rychlouzavíratelné krabice, které se otevírají jen jedním způsobem a vy tak získáte kontrolu nad tím, jaký první dojem při otevření zanecháte. Pokud chcete zajít ještě dál, můžete využít vlastní samolepky, přání, speciální vonné esence, přiložit sušené květy, nějakou maličkost související s vaším oborem. Zkrátka něco, co potěší a mile překvapí.
Za nás doporučujeme využít dárkový voucher s kódem, který zákazník může využít či darovat a přivést vám tak potenciálního zákazníka. Díky unikátnímu kódu tak můžete i trekovat a měřit, jak moc je tato přidaná hodnota využívaná.
Je to osobní
Milý vzkaz potěší každého a pomůže prolomit ledy, když při online obchodu chybí osobní kontakt, který by budoval vztah se zákazníkem přirozeně. Pokud to váš systém umožní, personalizujte. Oslovení jménem umocní adresátův pocit, že vás zajímá, svého zboží si vážíte a proto jste si dali opravdu záležet na každém detailu.
Dejte balení zelenou
Tytam jsou doby, kdy každá domácnost měla jeden odpadkový koš. V moderní společnosti je běžné odpad třídit. O udržitelnost se zajímá i stále více firem, které tak sbírají kredity za svůj přístup a pomáhají udržet naši planetu zdravou. Upřednostnit tedy papírové výplně před plastovými je dobrý tah. Nejenže pomůžete životnímu prostředí, ale i zákazníkovi při recyklaci zbytkového odpadu, kdy zápas nad izolepou pevně lapenou k balíku může příjemný pocit z nového zboží tak trochu poničit. Domácnosti, které mají kotle či krby navíc zužitkují zbytkový odpad na podpal a minimalizují tak množství vyhozeného materiálu.
Ukažte (se) a svoje hodnoty
Nemusí být patrné na první pohled, ale to neznamená, že jsou méně důležité. Nebojte se proto o nich mluvit. Zaměstnáváte hendikepované, chováte se šetrně k životnímu prostředí nebo podporujete jiné dobré projekty? Výborně! Sdílejte povědomí o vašich hodnotách prostřednictvím potisků na produktech, baleních, vepište je pomocí odkazů v balících a na blogu e-shopu. Můžete se tak se zákazníky naladit na společnou vlnu a ještě o něco více prohloubit společné zájmy.
Pokud posíláte osobní vzkaz, můžete být natištěný například na fotce z výroby s lidmi, kteří reálně balíčky připravují nebo například s panoramatem města či obce, ze které pocházíte a pomoci tak zákazníkovi zapamatovat si vás. Takovýmto drobným způsobem anonymní firmu zákazníkovi přiblížíte a zapamatuje si vás.
Posviťte si na přepravce
Zajímejte se, jak jsou vaši nakupující spokojeni s přepravci, kteří zboží doručují. I toto může ovlivnit zákazníkovu spokojenost, přestože se jedná o složku, která vaši firmu reprezentuje nepřímo. Jsou krabice v dodávce naházené, celé umolousané a přepravce nepříjemný? Řešte to. Jedině zpětná vazba může pomoci jak vám, tak přepravní společnosti a především vašim zákazníkům zajistit hladký průběh převzetí zásilky.
Udržujte kontakt, zajímejte se
Zásilka dorazila? Výborně. Nezapomínejte se zeptat s odstupem času, jak je majitel s novým produktem spokojený a po nějaké době mu pošlete milé připomenutí, zda není na čase opět doplnit zásoby. Chytře nastavený e-mailing dělá v nákupním procesu divy. Proto na něj nezapomeňte ani poté, co už zásilka dorazila příjemci. Pokud si nejste jisti, jak takový proces nastavit, aby se vše odesílalo automaticky, hladce a s vymazleným textem, kontaktujte nás, rádi vše pro vás připravíme.
A drobná rada na závěr. Občas se může stát, že něco nesedí. Proto doplňte v balíčku i co nejpohodlnější způsoby reklamace. Zákazník tak nebude muset složitě hledat v e-mailu nebo na vašem e-shopu. Pokud i toto umíte adresátovi ulehčit, rád vám dá šanci při další objednávce.