Novinky na sítích Květen 2022

12/5/2022

Neseme vám novinky svěžejší než letní vánek. Být v obraze se vyplatí, protože virtuální prostředí je proměnlivější než aprílové počasí. A neplatí zde pořekadlo: “Staré, ale dobré”. Ba naopak jít s trendy může nést krom ovoce i chtěné zisky.

Vladař jménem Instagram

Přibývá sponzorovaných příspěvků napříč sociálními sítěmi. Ruku v ruce s tím jde zvyšující se poptávka po takovém obsahu. Dle analýzy banklesstimes.com došlo v loňském roce k nárůstu o 27 %. Vládcem mezi jednotlivými platformami je Instagram, kde prim hraje funkce Stories. Prsty v růstu placeného obsahu mají i mikroinfluenceři (do 30 tisíc sledujících), kteří mírou zapojení zastiňují své slavnější kolegy. Meziroční růst u těchto influencerů vzrostl na 91 %. Premiantem je formát Stories, který vzrostl z dvanácti (rok 2020) na šestnáct sponzorovaných příspěvků týdně (2021).

Pro reklamu nejefektivnější sítí je dle výzkumu rovněž Instagram tvořící přes 90 % všech reklamních příspěvků na sítích. Druhým místem se může pyšnit TikTok, kde statistika ukazuje, že influenceři s fanouškovskou základnou pod 50 tisíc lidí mají na svědomí 38 % sponzorovaných příspěvků a komerčního obsahu.

Instagram Reels

Oblíbený formát krátkých videí, který se pravděpodobně snaží dohnat úspěch TikToku. Meta své Reels stále vylepšuje a jen za minulý měsíc přidala hned několik inovací.

  • Reels si teď můžete vytvořit i jedním klikem z Výběru Stories (Highlights). Kliknete, zvolíte možnost „převést na sekvenci” a pak už stačí jen doladit detaily (hudbu, efekty). 
  • Když Reels tvoříte, můžete na obrazovce náhledu jednotlivé klipy editovat – oříznout, přeskládat, mazat.
  • Brzy se také dočkáme možnosti hodnotit Reels všemi 7 emotikony (podobně jako u příspěvků), sdílet do Reels videa z aplikací třetích stran nebo prodloužení Reels na 90 s.

V poslední době se tvorba Reels doporučuje i business účtům, protože tak mohou organicky, tedy zdarma, dosáhnout velkého počtu zobrazení. Reels se snadno dostanou k mnohem širšímu publiku než jen ke skalním fanouškům.

Instagram spustil formát krátkých videí v srpnu 2020. Podle zprávy Mety za první kvartál 2022 tráví uživatelé 20 % svého času na Instagramu právě v sekci Reels. Je to hodně nebo málo? Meta očekává rostoucí trend, ale teprve čas ukáže, zda dokáže konkurovat TikToku a jak se situací zatočí novější YouTube shorts. Na druhé straně je to stále “jen” 20 % a vyplatí se zvážit, zda se vám energie vložená do tvorby Reels vrátí.

Hashtagy

Jsou pro vysoký dosah na Instagramu lepší 3 hashtagy, 10 nebo 30? Optimální počet # je horké téma. Několik agentur dělalo studie na tisících nebo i milionech příspěvků a každá došla k hodně rozdílnému číslu. Jediné společné zjištění bylo, že hashtagy musí být relevantní a konkrétní.

Nyní Instagram zavádí vyhledávání podle klíčových slov a zdá se, že význam hashtagů pro zvýšení dosahu slábne. Adam Mosseri sám uvedl, že hashtagy nemají na počet zobrazení příspěvků vliv. Jejich role je spíš zařadit příspěvek do určité kategorie.

Znamená to, že hashtagům odzvonilo? Ne.

Zvýšení dosahu nikdy nebylo hlavním cílem používání hashtagů. Nicméně stále můžete sami v přehledech vidět, kolik uživatelů přišlo na daný příspěvek právě vyhledáním nebo sledováním hashtagu, a posoudit jejich význam pro vás.

Jak tedy hashtagy používat? Vyhledávání podle klíčových slov skenuje všechny 3 komponenty vašeho příspěvku, tedy grafiku, text a hashtagy. Když jsou tyto 3 prvky v souladu, robot příspěvek zařadí do výsledků. Pokud ne, vyloučí ho. Vracíme se tedy na začátek: hashtagy musí být relevantní. Hlavně k příspěvku, případně k brandu, místu, kampani. Příliš obecné hashtagy jsou nicneříkající a zapadnou. Dlouhé jednorázové hashtagy jsou jen na okrasu samy sobě.

Instagram sám hashtagy cíleně využívá. V dubnu zavedl podporu hashtagů pro různá sociální hnutí, například #BlackLivesMatter, #womensrights nebo #climatecrisis. Po vyhledání takového hashtagu stačí jen kliknout na tlačítko a můžete na danou myšlenku/organizaci přímo přispět i finančně.

Ještě jedno důležité doplnění na závěr. Do Stories hashtagy nedávejte, už dávno tam nemají žádný význam. Naopak v Reels jsou hashtagy nezbytné, aby se videa dostala i k relevantnímu publiku. Zde dvojnásob platí: používejte konkrétní hashtagy týkající se vašeho tématu.

Čas je komodita stejně cenná jako sůl. Pokud i po přečtení tápete, kam se vrtnout a virtuální svět je pro vás „španělská vesnice“, neplýtvejte nadarmo svým časem (financemi?) a kontaktujte nás. Rádi se zhostíme role průvodců džunglí jménem internet.