Během celého roku se odehrává mnoho událostí, které můžete využít na podporu vašeho podnikání. Kdo si je má všechny ale pamatovat? Navíc na přípravu všech aktivit kolem potřebujete určitý čas...
Sestavili jsme pro vás marketingový kalendář na rok 2023, který si můžete jednoduše vytisknout a mít ho stále na očích (naleznete pod článkem). Spolu s tím jsme připravili pár užitečných tipů a doporučení osvědčených praxí.
Chcete podpořit prodej, nebo jen značku?
Při plánování akcí a aktivit během celého roku je vhodné v prvé řadě zapřemýšlet nad tím, které budou prodejní a které brandové, tedy zaměřené primárně na podporu vaší značky a budování vztahu se zákazníky. Obě formy jsou důležité.
Příklady akcí na podporu značky:
V rámci akce Ukliďme Česko (1. 4.) můžete například uspořádat soutěž ve sběru odpadu a odměnit nejaktivnější sběrače.
Pokud prodáváte oděvy, můžete využít Dne pokrývek hlavy (15. 1.) a darovat například zimní čepice do azylových domovů v rámci CSR aktivit.
Jestli je váš podnik lokálního charakteru, můžete netradičně pojmout Svátek sousedů (30. 5.) a připravit zajímavou akci pro lidi z okolí.
Ať už vás napadne jakákoliv aktivita, vždy především přemýšlejte nad tím, jak zapadá do koncepce vašeho podnikání a koho oslovuje. Využijte také síly sociálních sítí a připravte doprovodnou komunikaci – sdílejte fotografie, natočte videa, reels, dokumentujte průběh akce ve stories. Možností je spousta a jsou skvělou podporou komunikace vaší značky.
Online aktivity na podporu prodeje i značky
- Příspěvek na sociální sítě – foto, video, e-book ke stažení
- Článek na blog
- Newslettery – s pozvánkou, slevovou nabídkou, představením nového produktu
- Reklama v rámci sociálních sítí a ve vyhledávačích (Google, Sklik)
- Soutěže
Zmíněné aktivity jsou výsekem možností, které můžete v průběhu roku v rámci online kanálů podnikat. Podle povahy a oboru vašeho podnikání, zapojte i tradiční kanály a média, podle toho, jakou cílovou skupinu plánujete oslovit. Pokud máte například restauraci nebo jiný lokálně zaměřený podnik, můžete zapojit i letáky do poštovních schránek a samozřejmě komunikovat nabídku také přímo na vaší pobočce – dušičkové menu nebo třeba tematická výzdoba – to vše se počítá.
Tipy z praxe pro plánování marketingových aktivit
Ultimátní návody neexistují, přesto můžeme dát pár osvědčených tipů, které vám mohou pomoci udržet vaše plány a představy na uzdě a dát jim rozumný směr.
- Vyhraďte si předem rozpočet, který chcete do aktivity investovat.
- Vymezte cílové publikum – nezaměřujte se jen na nové zákazníky, vytěžte maximálně i z vaší stávající zákaznické základny.
- Nepodceňte čas na přípravu – př. plán vánočních aktivit je vhodné mít připravený už v průběhu září, plán pro Velikonoce a jaro zas začněte řešit hned po Novém roce apod. Čím větší rozsah marketingových aktivit, tím více času potřebujete.
- Komunikujte napříč vhodně zvolenými médii, nespoléhejte jen na vybrané komunikační kanály a nástroje.
- Nekomunikujte pouze před událostí/akcí – komunikační aktivity v průběhu nebo po akci se dají také vytěžit.
- Odpovídejte asertivně na komentáře napříč online platformami, neopomíjejte sledovat recenze (a vyzývejte zákazníky k jejich udělení).
- Nezapomeňte na zákazníky, kteří u vás již nakoupili – pouhé poděkování např. s nabídnutou slevou možná povzbudí k dalšímu nákupu, při nejmenším podpoříte zapamatovatelnost značky.
- Měřte efektivitu vašich aktivit a vyhodnocujte dopady na vaše podnikání – např. s pomocí UTM tagů přiřazeným k URL odkazům dokážete lépe vysledovat úspěšnost konkrétních aktivit v prostředí internetu.
A jedna dobře mířená rada na závěr:
Dejte do komunikace srdce! Nemyslete prvoplánově jen na vyšší prodeje – to je krátkodobý pohled, přemýšlejte komplexně nad tím, jak zákazníky potěšíte a jakou přidanou hodnotu jim přinesete. Věřte, že jejich spokojenost se na prodejích odrazí v dlouhodobém pohledu.