Celá marketingová bublina, a nejen tento náš mikrosvět, nyní šílí z umělé inteligence. Přitom vyhledávače i reklamní platformy využívají strojové učení a další formy AI už skoro 20 let.
Vezměme si za příklad Google. Využívá AI k porozumění významu zadávaných slov a frází uživateli a ke zlepšení porozumění kontextu, v němž jsou výrazy použity. Zjednodušeně pak dokáže rozlišit, jestli hledáte pračku, protože vás zajímá její nákup, oprava nebo třeba historie.
Vedle toho mu AI pomáhá také pochopit vývoj informací v čase, a snáze tak identifikovat nové informace, aktualizace a trendy, které se objevují na internetu. Zároveň umožňuje prezentovat výsledky vyhledávání v různých formátech, jako jsou například odkazy, obrázky, videa a další informace, které mohou být relevantní pro uživatele. Vše s cílem dosáhnout co nejpřesnější odpovědi na vyhledávací dotazy uživatelů a zlepšení jejich zážitku z vyhledávání. Sám Google ale zdůrazňuje, že stále potřebuje lidskou kontrolu, aby se ujistil, že výsledky jsou skutečně relevantní.
Nové, výkonnější jazykové modely, které se nyní objevují, mohou posunout celý obor digitálního marketingu ještě dále. Bavíme-li se konkrétně o SEO, zlepší se úroveň standardně vyhledávacích dotazů i výsledků vyhledávání v hlasových asistentech, přibyde instantních odpovědí, půjde snáz udělat analýza klíčových slov...
Unikátní obsah zůstává králem
Sám Google varuje, že přímé použití automatizace k vytváření obsahu za cílem ovlivnit výsledky vyhledávání, může porušit pravidla proti spamu, proti kterému vyhledávač dlouhodobě bojuje. Není to však ultimátní a připouští, že automatizace už se dávno využívá pro vytváření užitečného obsahu, například sportovních výsledků, předpovědí počasí nebo textových přepisů a je to tak v pořádku.
Sdílejte střípky ze svého know-how, zkušenosti, případové studie, data, názory, komentáře. Nakrmte vyhledávače unikátním obsahem, který je relevantní a přínosný pro cílovou skupinu. AI využijte pro doplňující podklady jako rešerše, tvorbu variant formulací nebo třeba meta descriptions.
Budoucnost vyhledávačů: Konverzační AI vs. snížení návštěvnosti
SEO konzultanti se snaží zlepšovat pozici webových stránek ve výsledcích vyhledávání a zvyšovat návštěvnost hlavně pomocí organického vyhledávání. Nicméně s nástupem umělé inteligence může být tato práce mnohem složitější a nejistější. Nárůst používání hlasového vyhledávání a virtuálních asistentů může mít výrazný dopad na stávající SEO strategie. AI dokáže rychleji a přesněji analyzovat a hodnotit obsah webových stránek, což znamená, že i drobné chyby v optimalizaci mohou být zásadní. Pokud tedy SEO specialisté nebudou s AI spolupracovat a nebudou měnit své přístupy k optimalizaci webu, mohou ztratit část návštěvnosti a tržního podílu.
Pokud vyhledávače dokáží efektivně zapojit umělou inteligenci, která by dokázala v reálném čase vyhledávat a dávat odpovědi na dotazy přímo ve výsledcích vyhledávání, už by nemusely dokonce vůbec zobrazovat odkazy na jiné webové stránky. SERP (stránka s výsledky vyhledávání), jak nyní známe, by se změnila. To znamená, že dostanete pouze jednu odpověď, která přesně odpovídá na dotaz.
Tímto by se změnil i způsob, jakým lidé dotazy zadávají, už nebudou vyhledávat jednoduchá klíčová slova, ale klást složitější dotazy ve formě věty nebo delšího textu, který umožní získat komplexnější a přesnější odpovědi. Je samozřejmě také otázkou, zda budou (a měly by být) k dispozici stále původní zdroje informací pro syntetizované odpovědi, aby uživatel na konci měl stále kontrolu nad výstupem a mohl ověřit důvěryhodnost původu informací. I kdyby budoucnost nebyla tak doslovná, je pravděpodobné, že pro určité typy dotazů, zejména pro informační dotazy, bude takto generovaná odpověď nejspíš prioritním výstupem vyhledávání.
Suma sumárum. Přístup k tvorbě obsahu by měl zůstat při starém – UNIKÁTNÍ „content is the king“. Posunou se však hranice, kam až AI může dosáhnout při hledání relevantních informací pro uživatele a jak budou vypadat výsledky vyhledávání. Umělá inteligence dozajista také ovlivní práci SEO specialistů i ostatních marketingových odborníků. Jejich role posune na další úroveň, ale změna by neměla být skoková – odrazí se pravděpodobně nejvíce ve specifikaci pro optimalizaci výsledků nebo možných nových umístění pro placenou reklamu.
To vše samozřejmě za předpokladu, že stávající vyhledávače úspěšně integrují nové technologie (na čemž intenzivně pracují) a nenechají si vrtkavou přízeň uživatelů ukrást jinými nástroji, které se objevují. To by byl výrazný game changer. Ale nebudeme předjímat.
Tak si držme palce, bude to ještě jízda. Pokud si nechcete nechat uletět klobouk, dejte nám vědět, rádi vás na téhle cestě budeme doprovázet.
Patero doporučení pro tvorbu obsahu pomocí AI:
- Ujistěte se, že váš obsah je v souladu s pravidly vyhledávače, aby nedocházelo k porušování pravidel o spamu.
- Vytvářejte obsah pro lidi, ne pro vyhledávač, abyste nebyli označeni nálepkou „spam“ za záměrnou manipulaci s výsledky vyhledávání.
- Ujistěte se, že vaše stránky poskytují kvalitní obsah, který je vytvořen odborníky s autoritou a důvěryhodností (princip E-E-A-T).
- Zvažte, zda je použití AI pro obsah vůbec vhodné pro vaše podnikání a zda to skutečně přinese užitek uživatelům, které chcete zaujmout.
- Ujistěte se, že jsou vaše stránky optimalizovány pro mobilní zařízení, aby uživatelé mohli snadno najít a používat obsah bez ohledu na to, jaké zařízení používají.