Trojka, která stojí za to..

6/11/2020

Digitál za dob koronáče

Nemalým úspěchům se těší digitální platformy za dob koronakrize. Ze sociálních médií celkem překvapivě, tedy alespoň pro mě, si vede digitální nástěnka Pinterest, která zaznamenala ve třetím kvartále letošního roku nárůst o 60 % (cca 440 milionů dolarů). Zvýšil se i počet uživatelů, kteří jsou aktivní minimálně jednou měsíčně o 37 % na 442 milionů. Iniciativa #StopHateForProfit, díky které pozastavili na Facebooku inzerci reklam velcí hráči jako Coca-Cola, Starbucks či Unilever. Facebooku i tak tržby vzrostly, ale zaválely sítě jako Pinterest nebo Snapchat. Twitter podal rozporuplné výsledky, jelikož navýšil počet uživatelů oproti poslednímu kvartálu o pouhý milion uživatelů.

Pinterest tedy z části vydělal vlivem bojkotu Facebooku ze strany některých společností a zároveň se zvládla digitální nástěnka odlišit i v komunikaci za dob krize. Působili jako pomocník ke zvládnutí doby koronavirové.

Podnikatelům síť nabídla možnosti internetového prodeje (obchodu). Uživatelé našli na Pinterestu více tipů, jak si doma zařídit a zkrášlit pracovnu, inspiraci v oblasti lifestylu, vytvoření vhodného prostředí pro domácí školáky, Halloween atp.

Uvidíme, co přinese závěr roku, ale vzhledem k tomu, že jsou Vánoce za dveřmi, lze očekávat nárůst tržeb. Kdo nakonec usedne na pomyslný trůn si musíme ještě pár týdnů počkat.

Instagram Reels

Není žádným tajemstvím, že co nemůže Facebook skoupit, tak více či méně zdárně zkopíruje. Jinak tomu není ani s Instagram Reels, které se až příliš okatě podobají TikToku. Facebooku se už pár věcí a investic nepovedlo, proto nenechal nic náhodě a Reels před vypuštěním do světa testoval v Brazílii, kde se Instagram oproti TikToku těší velké oblibě.

Instagram Reels fungují na podobném principu jako TikTok, umožňují natáčet krátká 15s videa obohacená o hudbu a interaktivní prvky (AR efekty). Od srpna se funkce Reels zabydlela na IG a začaly být dostupné všem uživatelům. Byla to celkem příhodná doba, protože USA v čele s prezidentem “zbrojili proti čínským aplikacím a poskytování osobních údajů Číně”, i přes to IG Reels nemají takové výsledky jako TikTok. V současné době se Reels řídí svým sloganem for real a přinesly několik změn na přání fanoušků, aby zabavily co nejvíce lidí.

Ke konci září tak přichází Instagram s několika vylepšeními. Délku videí prodloužili z 15 na 30 s, délku samospouště lze nastavit až na 10 s a přidali bohatší možnosti střihu a videa. Konkrétní data zatím veřejná nejsou, ale výtečně se daří Reels například v Indii na úkor TikToku, který je tam zakázaný. Na nejlukrativnějším americkém trhu by TikTok mohl v budoucnu zaostávat, jelikož čínská společnost ByteDance (vlastník TikToku), nemůže vstoupit na americkou půdu a bude tam zastoupen společnostmi Oracle a Walmart, kterým nepředá algoritmy (technologie) stěžejní pro doručování obsahu a personalizaci.

Uvidíme, jestli se tedy povede Instagramu podobný majstrštyk jako se zkopírováním Stories nebo to je celé jedno velké šlápnutí vedle a budou vždy jen sekundovat už tak veleúspěšnému TikToku.

A jak si vedl LinkedIn?

Tomu stoupl počet uživatelů za předposlední kvartál letošního roku o 47 milionů, na číslovku 722 milionů uživatelů a engagement se zvýšil dokonce o 31 %. Viník je vcelku jasný, může za to hlavně koronavirus. Lidé hledají na síti profesionálů práci a některým chybí pokec s kolegy z práce.

Mixer a ti “druzí”

Pro mě jedna z “wow” zpráv letošního roku byl bezpochyby konec Mixeru. Esport zažívá zlatou horečku a jeho popularita roste napříč celým světem. Už dobyl metu Top 5 nejsledovanějších sportů světa.

Tito sportovci i “prostí lidé”, kteří vynikají v hraní her, dále jen streameři, ukazují své umění, zlepšují své dovednosti a baví ostatní na streamovacích službách. Na platformách  exMixer, Twitch. Facebook Gaming, YouTube Gaming je sledují až miliony fanoušků.

Kde jsou lidé, jsou i peníze a to je win-win situace pro všechny zúčastněné - platformy, streamery, diváky. Proto celkem logicky panují mezi jednotlivými platformami boje o fanoušky. Bezkonkurenčním králem je Twitch od Amazonu. Všechny výše zmiňované služby slouží nejen ke streamování videoher.    

Mixer v propadlišti dějin  

Mixer založil Microsoft zkraje roku 2016. Časem přidával tento americký gigant do Mixeru spoustu inovací a vylepšení, aby byl atraktivní pro své uživatele a konkurenceschopný vůči ostatním. Dokonce se stal klient Mixeru nedílnou součástí operačního systému Windows 10. Stále však Mixer pokulhával za ostatními platformami z branže. Tak se Microsoft rozhodl pro razantní řešení, sáhl hluboko do peněženky a v roce 2019 přetáhl jedny z největších celebrit konkurenčního Twitche - Ninju a Shrouda (Ninja má k říjnu 2020 16 mil. followerů, nej kanál Twitche). Do těchto dvou streamerů Microsoft investoval řádově desítky milionů dolarů.

I přes veškeré úsilí, obrovská očekávání a nemalé finanční oběti, Mixer nepřinesl uživatelům žádnou přidanou hodnotu ,shodla se hráčská komunita, a nebyl dostatečně schopný konkurovat velkým značkám jako Amazon (Twitch) nebo YouTube. Proto Mixer 22. 6. skončil a navázal partnerství s Facebook Gaming. Všichni streameři z Partners programu Mixeru měli slíbené podobné podmínky i v rámci Partners Facebook Gamingu. Ninjovi se Shroudem nabídl Facebook dvojnásobek sumy, kterou jim vyplatil Microsoft. I přesto se oba rozhodli vrátit zpět na Twitch, kde si například Ninja přijde na výplatu 500 000 dolarů měsíčně.

Facebook klepe na dveře gamingu

Facebook si uvědomuje, že ve streamování videoher a esportu je budoucnost, proto chce svou platformou Facebook Gaming být přímým konkurentem Twitche. Vzhledem k vysokým ziskům i popularitě modrobílého impéria nás čeká ještě zajímavá podívaná.